Friday, June 17, 2011

kalau kita buat baik,orang akan buat baik balik.


pernah x kalau kita buat baik kat seseorang,pas2 orang tu balas dengan kejahatan?tapi selalunya xla kan..if kita benci sekali pon kat sesapa tapi kita still leh bersabar dan buat baik dengan semua orang,mestila semua orang akan jadi baik dengan kita kn?normal la awak-awak semua kalau ada yang xpuas hati dengan kita..tapi janganla sampai nak gaduh sana-sini,cari pasal xtentu arah,haiya!kita dah besar-besar semua kot,pandai-pandai la pikir guna otak yer,alaa,kalau ada kawan-kawan nak melawak sikit-sikit tue tayah r nak terasa lebih-lebih pulak..pikir la rasional sikit wahai awak-awak,kalau apa yang orang cakap kat awak tue maybe betul,sebab kita manusia,kita mana taw apa yang kita buat tue kekadang salah,bukan semua benda kita buat itu betul..satu lagi pasal tegur-menegur?wahwah,saya taw mana ada orang suka ditegur,sama cam saya gak,tapi actually teguran tue satu-satunya perkara yang boleh buat kita sedar diri taw,walaupun kita nie baik,kadang-kadang ada jer benda yang orang xpuas hati dengan kita then kena tegur..hallo,janganla marah k kalau kena tegur,terimala dengan hati terbuka walaupun dalam hati macam panas nak mati dan meluat dekat orang yang menegur tue,kejap jer tue kalau awak-awak pikir yang kita patot amek teguran dia,jadikan pengajaran untuk kita teruskan hidup nie..so xpayah la ea nak melenting sana sini,sepak sabun basuh dia ker,hapa ker,hahaha.nampak sangat xpikir guna otak..ha!satu lagi,patotkah kita menyampuk?kadang-kadang patot,dan sepatotnya xpatot!sebabnye kalau nyampuk hal orang lain,diri sendiri susah balik..bila ada yang marah,awak terasa,bila ada yang singkirkan awak,awak kecewa,kan senang dari awal lagi awak dok diam-diam dan jangan nyampuk hal orang lain..xdela orang nak serang awak kat sana-sini,pastue awak yang xpikir guna otak mulala bertindak brutal la konon kn,luah sana-sini,lagi xprofessional laa..saya dah pesan dari awal,jangan nyampuk kalau xda kaitan ngan awak..kira kes nie xsekritikal orang-orang yang jenis xpandai jaga mulut!what the F la you nie..kalau you nak perli-perli orang bayar tol dulu laa,sesuka hati jer la jalan depan orang ludah.ape kes nie? okeyla,face to face dengan saya la laen kali,awak takot ker sebenarnya?kalau setakat awak cakap kat orang,mesti orang xheranlaa,saya lagi kuasa veto dari awak laa..xtakot lagsung!(bangga jap,hehe)mulut awak tue yang xde insurans ok,orang xnak kongsi awak diam jerlaa,perli-perli pehal?ada saya hutang awak?x kn??kn??...xder kan..awak-awak.saya dan orang-orang lain dah besar awak,xnakla gaduh-gaduh,xnakla cari pasal dengan orang,satu lagi saya taw saya bukan professional so saya xlaa ngaku saya kategori tue,sebab tindakan saya pon xmacam tue,awak pon kena paham yang apa yang awak buat xsama dengan apa yang awak ada...biasala la kan semakin umur meningkat semakin banyaqk cabaran dalam hidup,semakin banyak jumpa orang pelik-pelik.haiya!
Islam mengajar umatnya supaya banyak bersabar di dalam semua keadaan sama ada ketika senang atau pun susah kerana ia merupakan pengukur darjat keimanan seseorang. Islam mengajar umatnya supaya jangan membalas keburukan orang sebaliknya menambahkan lagi kebaikan terhadap mereka, mudah-mudahan dengan itu hati mereka menjadi lembut dan baik.
Allah sentiasa memberi pertolongan kepada orang yang sentiasa sabar dan benar dalam bertindak. Setiap umat Islam wajib menghubungkan silaturrahim dan haram memutuskannya.

seorang lelaki bertanya : “Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat, yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku, aku bersabar menghadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh”. Kemudian Baginda menjawab, “Sekiranya benar sepertimana yang engkau katakan itu maka seolah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas, sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah Taala selama mana engkau berada di dalam kebenaran atas perkara yang demikian itu”. (Riwayat Muslim.

ok pesanan sebab baru dapat elaun: jangan membazir!haha

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Twitter